AutoSite.cz
AktualityčlánkyBezpečnostNovinkyMotorsportElektromobilitaZajímavostiDopravaTestyO nás

Pneumatiky

Pneumatiky

Nedávno jsem četl někde článek o tomto druhu pneumatik, a tak nějak se mi vnukla myšlenka, že by jsem mohl, něco o této problematice napsat a přiblížit tento výrobek.

Univerzální pneumatiky nebo celoroční, tak se označují pneumatiky, které můžeme používat po celý rok, to znamená, že tyto pneumatiky můžeme používat bez problému jak v zimě tak létě. Zdá se to být dobrý nápad, i cena je přijatelná v rozměru 195/60 15 je cena od 1400, což je velice lákavé, když si spočítáme, kolik bychom zaplatili za gumy na dvě sezóny (léto, zima). Ovšem já osobně bych si je na auto nedal a to z několika důvodů, které si přiblížíme v následujícím odstavci.


Celoroční

Jedním z důvodu je to, že letní směs má úplně jiné vlastnosti než zimní. Letní směs je v létě měkká a s vyšší teplotou měkne, tím máme zaručenou přilnavost k vozovce, naopak v zimě je tvrdá a její vlastnosti jsou takřka nulové. Nemluvě o tom, že nemá žádný záběr a tzv. ypsilon lamely. Letní pneumatika má za úkol čím jak nejlepší přilnavost k povrchu, čím měkčí, tím je dosaženo lepší adheze bohužel s tím je spojena menší výdrž pneumatiky. Dalším úkolem je čím jak nejlepší odvod vody ke kterému jsou určeny odvodňovací drážky, když v jedem do vody, nebo je na silnici větší vrstva, tak se nám drážka naplní a pomocí odstředivé síly, se nám odvede a tím nám část, která je na silnici zůstane „bez vody“.

 

Letní

Druhým důvodem je, to že zimní směs má jiné vlastnosti než letní. S klesající teplotou se projevují její vlastnosti, pro které byla zkonstruovaná. Při klesající teplotě guma měkne a sníh se vyklepává pomocí ypsilon lamel, čili se nám nestane, že by se nám guma obalila sněhem a začala klouzat. Problematika pneumatik pro zimní období je složitější než u letních, protože rozlišujeme směrový dezén a záběrový dezén, výrobci pneumatik se snaží tyto dva druhy spojit aby vznikla pneumatika, která nám zaručí záběr a automobil udrží na silnici, když jedeme.

 

Zimní

Proto podle mého názoru si myslím, že spojit ty vlastnosti zimních a letních pneumatik je nemožné a univerzální pneumatiky, jsou jen pro ty, kdo chtějí ušetřit a nezáleží jim na tom, jak se automobil bude na silnici chovat. A navíc jak víme letní pneumatika má vzorek minimální 1,6 mm a zimní 4 mm, patová situace nastane, když na konci léta máme dost vzorku na léto ale málo na zimu, musíme tak řešit problém.

Děkuji Vám za přečtení mého článku a příště na viděnou Juris5.

Přidat komentář

Odesláním tohoto formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Poslední komentáře

Autor článku
Jiří Dohnal
Redaktor+
Další zprávy
Zimní pneumatiky vs. univerzální: Kdy se vyplatí kompromis a kdy rozhodně ne?.jpg
D3 a 150 km/h – když se česká dálnice konečně nadechla.jpg
Víkend s elektrickým Volkswagenem ID. Buzz: budoucnost rodinného cestování?.jpg
Dálnice D3: opravy pokračují, rychlost 150 km/h se blíží, ale značení budí rozpaky.jpg
Procházka mezi legendami nezpěvněných silnic i závodů.jpg
Jižní Čechy si na D3 už zvykly. A teď přichází další novinka.jpg
Kia boduje! Carnival i Telluride získaly prestižní ocenění od novinářů.jpg
Genesis získal tři ocenění Red Dot za design konceptů X Gran Coupe, Convertible a Equator.jpg
YouTube
Dopravní statistiky
Statistiky za posledních 48 hodin

Počet dopravních nehod : 149x
Počet raněných : 53x

Nepřiměřená rychlost : 36x
Nedání přednosti v jízdě : 13x
Pod vlivem alkoholu : 8x

Vzniklá škoda : 14925 tis. Kč

Příběhy uživatelů
BLOG: Jak jsem se rozloučil se Superbem a našel svůj nový vůz
Videa
1734358969-2024_12_NEW_DS_FRONT_LIGHT_SIGNATURE.jpg
1732050352-valkyrie_silverstone_hero_desktop.jpg
1732049904-Lexus_Forecast_4-1500x900.jpg
1731799378-20241012_123254 (1).jpg
aa3ff9a30a45dbea9b6cc539da568d1a.jpg
Zelená
29.10.2025 19:20 0