Během uplynulého víkendu 29.–31. srpna 2025 se v Trhových Svinech konal sraz historických vozidel. Akce přilákala nejen místní, ale i návštěvníky ze širšího okolí, kteří si přišli zavzpomínat na poctivé kusy automobilů. K vidění bylo několik historických vozidel a skvostů od sdružení dobrovolných hasičů i místních nadšenců. Mezi vystavenými stroji nechyběla klasika v podobě Zetor 2511 a Zetor 25K, které tvořily základ zemědělské techniky. Celý dojem doplnila také historická Karosa, připomínka éry poctivých autobusů.

Za kamiony si největší pozornost získala značka Tatra, která tu měla silné zastoupení. Nechyběla například žlutá tříosá Tatra, která byla už ve své době o krok napřed. Obdiv sklízel také speciál Tatra AD 160, jeřábová legenda, která nechyběla na žádné velké stavbě. Značka Škoda zaujala především futuristickou Xenou a raritním Tornadem 16.192. A právě Xena byla ve své době nabízena jako tahač 4×2 s vysokou kabinou typu „high cab“.
Klenoty československých silnic

Na začátku nás vítá zelený LIAZ naložený na podvalníku. Je nádherně zrenovovaný a působí jako klenot minulých dekád, který byl tentokrát dopravený na setkání moderní Scanií. O kousek dál stojí oranžový LIAZ, který působí dojmem, jako by si jen na chvíli odskočil ze stavby a přitom připomíná, že i pracovní stroje mohou být zajímavými exponáty. Nechybí ani béžový LIAZ sklápěč, věrný pracant československého stavebnictví. Vedle něj stojí červenobílý hasičský LIAZ, zásahový speciál, který kdysi chránil města a obce a dnes už patří spíše mezi výstavní kusy.

Závodní tradici připomínají dva speciály. Bílý LIAZ Dakar #617, který se skutečně účastnil Rallye Paříž–Dakar a stal se symbolem českého dobrodružství v poušti. A také jeho mladší následovník žlutý LIAZ Dakar Big Shock!, který navazuje na slavnou dakarskou éru.
Škodovácká elegance i prototypy
Pozornost přitahuje zelená Škoda 706 s kulatou maskou, typický československý náklaďák, který si získal pověst odolného stroje. Kousek vedle stojí světle modrá Škoda 706 RT, elegantní klasika z šedesátých let s chromovaným „knírem“.

Úplně jinou kapitolu píšou prototypy řady 400. Tyrkysová Škoda Xena představuje ambiciózní pokus o návrat mezi evropskou špičku. Bílá Škoda Xena ukazuje další variantu téhož projektu a stříbrnofialová Škoda Xena (Detroit Diesel) připomíná, jak odvážné byly tehdejší plány.
Autobusová elegance

Na ploše září i autobusy. Červeno-krémová Karosa ŠD připomíná dobu, kdy cestování na delší vzdálenosti mělo styl a dálkový autobus působil téměř luxusně. Vedle ní stojí fialová Karosa, původně městský či linkový vůz v netradiční barvě. A nechybí ani modrobílá Karosa, typický linkový autobus ČSAD, který vrací vzpomínky na cesty po venkově.
Robustní stroje ze zahraničí

Dalším exponátem je modrý Magirus Deutz 170. Tento německý pracant se vzduchem chlazeným motorem je nezaměnitelný díky hranatým liniím a robustní konstrukci. Hned vedle stojí šedý Tornado 16.192, raritní rakouský náklaďák s typickou maskou a označením Tornado, který je dnes spíše sběratelským unikátem. A o pár metrů dál čeká oranžový MAN 14.192, poctivý německý tahač osmdesátých let, tentokrát v atraktivním dobovém laku.
Speciály pro práci a záchranu

Mezi exponáty nechybí ani speciální stroje. Bílý vůz Vodní záchranné služby je netradiční hasičsko-záchranářská varianta postavená na podvozku LIAZ a doplněná výraznou nástavbou. Dál se tyčí žlutá Tatra 815 tříosá, robustní sklápěč, který si vysloužil pověst nezničitelného stroje stavenišť i silnic. Pozornost budí i žlutý těžký tahač se Schwarzmüller návěsem, modernější speciál určený pro těžkou přepravu.
Kuriozita na závěr

Na úplném konci čeká opravdová rarita. Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen z druhé světové války, který dokázal jezdit po silnici a zároveň plavat. Připomíná, že vývoj automobilů nikdy nebyl jen o civilní dopravě, ale také o vojenských potřebách a odvážných experimentech.




Přidat komentář
Poslední komentáře